8. mars 2015

Den internasjonale kvinnedagen | I am woman, hear me roar!

Hi Lovelies!


I am woman, hear me roar!  I dag er det den internasjonale kvinnedagen. Først hadde jeg tenkt til å skrive at jeg er heldig som er kvinner i 2015, men det hadde vært naivt av meg å si. Det jeg mener å si er at jeg er heldig som er en kvinne som bor i Norge, i 2015. Først 1935 fikk kvinner stemmerett i Norge og i 1964 fikk kvinner rett til selvbestemt abort. Selv om det sistnevnte er noe folk ennå prøver å endre på. Verden har utviklet seg fort og heldigvis har vi kvinner fått lov til å bli med på reisen, men det finnes fortsatt steder i verden hvor kvinner ikke har stemmerett.

Jeg er stolt over å være en brun kvinne!

Selv om det er folk der ute som synes jeg ikke fortjener like mye lønn som en mann, eller ikke fortjener en like høy arbeidsstilling som en mann.

Selv om, det er folk som føler de kan utnytte meg.

Selv om det er folk der ute som adopterer meg bort når jeg blir født, eller at det er folk der ute som ser ned på meg og synes jeg er mindreverdig.

Selv om det er folk der ute som ikke liker meg, bare basert på at jeg er kvinne eller at jeg har en annen hudfarge.

Det er trist at kvinnedominere yrker tjener mindre enn de mannsdominere. Dette sender jo dessverre et veldig sterkt signal om hva noen synes du er verdt.

Jeg er heldig som har muligheten til å være selvstendig, kle meg som jeg vil, sminke meg som jeg vil, og som kan si det jeg vil. Til tross for at jeg av og til tenker at høflighet og folkeskikk holder på å dø ut, men det er en annen sak.

Jeg er nok ikke flink til å tenke over at alle ikke er like heldige som meg og at alle har ikke de samme rettighetene som meg. Når man lever i sin egen lille boble er dette ting som er lett å glemme, men det finnes mange måter å hjelpe hverandre på. Vi kan ta kontakt med organisasjoner som Fokus og siden dette er en skjønnhetsblogg vil jeg fortelle at man også kan hjelpe andre kvinner ved å kjøpe skjønnhetsprodukter, som L'Occitane. 

Hvert år lanserer de et solidaritets produkt i forbindelse med kvinnedagen. 


I år har de kommet ut med en flott leppomade  Ultra Soft Balm. Leppepomaden føles utrolig god ut på leppe og har en tjukk konsistens som hjelper å pleie tørre lepper, den inneholder 96% av shea butter, den inneholder også Vitamin E. Ikke minst lukter den utrolig godt. Det at å kjøpe en leppepomade i Norge gjør at du støtter kvinner i Burkina Faso. 100% av salget  går til organisasjoner som jobber med oppbygging og drift av undervisnings sentre for kvinner i landet. Du kan også bruke leppomaden på andre steder på kroppen hvor du føler deg tørr, som for eksempel albuene eller neglbåndene.
  
Jeg avslutter med dette sitatet fra Maya Angelou

"You may not control all the events that happen to you, but you can decide not to be reduced by them."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Thanks for taking the time to leave a message.
I appreciate and love every comment! < 3