30. apr. 2016

Inkluderende skjønnhet!

Hi Lovelies!


Jeg så at Det Nye hadde blitt kontaktet av en leser som savnet tips til folk med mørkere hudtone. Som et svar til kommentaren fra leseren skrev Det Nye denne artikkelen. Det er bra det, men det er jo bare fordi noen spurte. Den artikkelen fikk meg til å tenke på noe jeg har tenkt mye på før, Inkludering! Inkludering av andre etnisiteter i bladene og på nett. Jeg bestemte meg for å undersøke litt. Jeg har bladd i bladene Stella nr.03 og Costume nr.05 også har jeg sjekket nettsidene til begge bladene, samt KK, Elle, Side2 og Det Nye.


Det var ikke så mye variasjon å se for å si det sånn, verken i bladene eller på nett. I Stella tror jeg at jeg telte 2 personer og i Costume sitt nummer telte jeg 4 stykker tror jeg. Jeg sier ikke at det skal være folk med mørkere hudtone på hver side eller hvert cover, men jeg tror man kommer en lang vei med inkludering! Det er det jeg savner.



Etter at flere andre og jeg (shout out til Marleen) kommenterte under artikkelen på facebook endret de overskrift og byline fra dette til dette.  Oppdatert:  jeg fikk vite av Det Nye at de endret byline fordi jenta som sendte mail til Det Nye ville ikke ha navnet sitt og bildet i artikkelen. 


Så kom jeg over denne artikkelen til Det Nye: Concealer: - Unngå sminketabben «alle» gjør! I saken under tipser de om gode concealere. Det jeg ikke skjønner er hvorfor man da ikke kan inkludere forskjellige concealer nyanser istedenfor, mer eller mindre å velge samme nyanse av forskjellige merker. Jeg vet jo at det finnes mørkere farger i concealer kolleksjonen til de forskjellige merkene, så det hadde det vært enkelt å inkludere forskjellige type folk!



"Som denne saken om hestehaler" fra Elle: Slik lager du sesongens fineste hestehale. Det er flere bilder inne i saken, men så lett er det å inkludere andre.


Dette samme gjelder moteseriene, når man vise klær fra catwalken eller streetstyle! Jeg har lyst til å se mange forskjellige etnisiteter. Mange av bladene lager sine egne mote- og skjønnhetserier og de må bli flinkere til å inkludere flere folk og hvis de kjøper bilder fra andre må de bli flinkere til å velge andre bilder.



Igjen, er jeg en minoritet og forventer ikke at alle i bladene skal se ut som meg, eller ha en annen etnisitet. Det eneste jeg ønsker er inkludering, det er ikke akkurat morsomt for meg å lese et blad hvor ingen ser ut som meg og hvor det ser ut som produktene de tipser om ikke passer eller er ment for meg. Derfor er det mye mer inspirerende og givende for meg å lese utenlandske blader, der jeg faktisk finner mennesker som ser ut som meg selv, med produkter ment for meg selv og mennesker av ulik etnisitet. Skulle ønske norske blader klarte å oppdatere seg på dette området!"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Thanks for taking the time to leave a message.
I appreciate and love every comment! < 3